Баси та верхні частоти в автоакустиці: як підібрати поєднання
13 березня 2021

Як досягти якісного звуку в машині. Практичні рекомендації щодо налаштування низьких та високих частот.

Що потрібно знати про налаштування частот в автоакустиці

  • Музика в автомобілі - частий супутник будь-якої поїздки, тому було б добре домогтися навіть якщо не ідеального, хоча б просто оптимального звучання.
    Буває, що поганий звук є наслідком шлюбу самої колонки, тоді потрібна діагностика та заміна. Але часто можна досягти хорошого звучання за допомогою правильного налаштування частотного діапазону вашого

    автозвуку.
  • Сприйняття людського вуха охоплює частотний діапазон від 16 Гц до 20 кГц, і з віком верхня планка ще зменшується. Умовно його можна поділити на три частини:

  • Низькі частоти (НЧ) – до 500 Гц. Інакше називається бас, його відтворює спеціальний низькочастотний динамік - сабвуфер, що встановлюється зазвичай позаду машини. У нижній межі (40-120 Гц) саме він змушує все навколо гудіти та вібрувати.

  • Середні частоти (СЧ) – 500 Гц – 5 кГц. Їх програють середньочастотні динаміки, встановлені попереду двері. У цьому діапазоні звучить людський голос, більшість музичних інструментів, тому можна сказати, що це найважливіший діапазон.

  • Високі частоти (ВЧ) – вище 5 кГц. Це найвищий рівень, його в автомобілі створює високочастотний динамік - твітер, його іноді називають пищалка.

  • Баси та верхні частоти повинні поєднуватися належним чином, це означає, що не повинно бути перекосу в одну чи іншу сторону. Звуковий сигнал повинен рівномірно розподілятися і давати відповідний тип динаміка потрібний частотний діапазон, це ключова мета настройки автозвука.

  • Ця мета досягається по-різному залежно від типу автоакустики. Існує:

  • Коаксіальна акустика. Включає весь частотний діапазон на одному динаміці, а значить, узгоджене поєднання сигналу НЧ і ВЧ вже підібрано. Зміна поєднання частот можлива через еквалайзер на магнітолі або можна додатково встановити сабвуфер або твітер.

  • Компонентна акустична система Більш громіздка і складається з різних динаміків, тут не обійтися без налаштування за допомогою кросовера. Це означає, що ви можете вручну визначити частоту зрізу і направити певний частотний сигнал на кожен динамік.

  • Таким чином, є два способи впливати на поєднання частот: внутрішній та зовнішній. Перший - через налаштування автомагнітоли. А другий – через встановлення додаткової автоакустики. Але все одно не обійтися без налаштування.

Секрети налаштування частот у магнітолі

  • Практично будь-яка магнітола пропонує такі стандартні характеристики:
  • LOUDNESS. Налаштування тонкомпенсації дозволяє посилити НЧ та ВЧ на низькому рівні гучності. Варіанти регулювання наступні: MID (середній рівень посилення), LOW (слабкий рівень посилення, підійде якщо динаміки і так досить потужні), HI (високий рівень посилення, ви відчуватимете повну глибину звучання навіть на низькій гучності, підійде якщо ви не любите голосно слухати музику) та OFF. На гучності прослуховування вище за середню дана функція повністю непомітна.
  • SUB. Це посилення сабвуферу. Тут можуть бути три режими: REV (підсилить сигнал), NOR (просто включить саб в загальну систему), OFF (підійде якщо не користуєтеся сабвуфером, щоб не навантажувати магнітолу). Тут же у магнітол часто є доп. функція – сабвуфер контроль, за допомогою якої встановлюється максимальне значення частоти, що видається сабвуфером. Рекомендується ставити оптимальні 50 чи 63 Гц.
  • HPF SETTINGS. High Pass Filter дозволяє обрізати НЧ, щоб уникнути перевантаження. Також можна вирізати неприємно резонуючі частоти (вибирайте налаштування на слух саме для вашої акустики).
  • Найголовніше при доборі поєднання частот – не допустити кліпового сигналу. Кліпінг - варіант спотворення звучання, він виникає, коли міць вхідного сигналу перевищує вхідні можливості пристрою, виражається в гудінні, шипінні, тріску. Наприклад, ви занадто посилили високі частоти, тоді дифузор твітера, технічні характеристики якого не призначені для таких навантажень, починає гальмувати в крайніх точках, крім какофонії, це призводить до перегріву, в результаті ваші колонки просто згорять.

Артикул: 1668524483
Опис Акустика Cadence IQ 462GE: CADENCE IQ 462GE - це 2-х смугові коаксіальні автомобільні динаміки з гарним збалансованим звучанням ...
Артикул: 1668178361
Опис Коаксіальна акустична система Cadence IQ 552GE: Це 2-смугові коаксіальні автомобільні динаміки серії IQ від бренду CADENCE, з гарним ...
Артикул: 1666963934
Опис 2-смуговий коаксіальний акустик EDGE EDB6-E1: EDGE EDB6-E1 - модель з бездоганними характеристиками, що дозволяє досягти чистого ...
Артикул: 1666957312
Опис Коаксіальна акустична система EDGE EDB5-E1: Висококласна коаксіальна двосмугова автомобільна акустика типорозміру 5.25 дюймів, ...
Артикул: 1665151940
Опис Акустика Focal IC PSA 165: IC PSA 165 — це система, призначена водіям, яким потрібна акустична система високої точності. Її ...
Артикул: 1661604736
Опис Компонентна 2-смугова аудіосистема Focal ASE-165: Компонентна 2-смугова аудіосистема ASE 165 забезпечує нейтральність тону та ...
Артикул: 1661604004
Опис 3-смугова акустична система Focal ACX 690: 3-смугова акустична система ACX 690 в лінійці Auditor стоїть окремо. Розміри випромінювачів ...
Артикул: 1661601672
Опис Компонентна 2-смугова аудіосистема Focal ACX 570: Як усі моделі лінійки Auditor, компонентна 2-смугова аудіосистема ACX 570 з овальними ...