Баси та верхні частоти в автоакустиці: як підібрати поєднання
13 березня 2021

Як досягти якісного звуку в машині. Практичні рекомендації щодо налаштування низьких та високих частот.

Що потрібно знати про налаштування частот в автоакустиці

  • Музика в автомобілі - частий супутник будь-якої поїздки, тому було б добре домогтися навіть якщо не ідеального, хоча б просто оптимального звучання.
    Буває, що поганий звук є наслідком шлюбу самої колонки, тоді потрібна діагностика та заміна. Але часто можна досягти хорошого звучання за допомогою правильного налаштування частотного діапазону вашого

    автозвуку.
  • Сприйняття людського вуха охоплює частотний діапазон від 16 Гц до 20 кГц, і з віком верхня планка ще зменшується. Умовно його можна поділити на три частини:

  • Низькі частоти (НЧ) – до 500 Гц. Інакше називається бас, його відтворює спеціальний низькочастотний динамік - сабвуфер, що встановлюється зазвичай позаду машини. У нижній межі (40-120 Гц) саме він змушує все навколо гудіти та вібрувати.

  • Середні частоти (СЧ) – 500 Гц – 5 кГц. Їх програють середньочастотні динаміки, встановлені попереду двері. У цьому діапазоні звучить людський голос, більшість музичних інструментів, тому можна сказати, що це найважливіший діапазон.

  • Високі частоти (ВЧ) – вище 5 кГц. Це найвищий рівень, його в автомобілі створює високочастотний динамік - твітер, його іноді називають пищалка.

  • Баси та верхні частоти повинні поєднуватися належним чином, це означає, що не повинно бути перекосу в одну чи іншу сторону. Звуковий сигнал повинен рівномірно розподілятися і давати відповідний тип динаміка потрібний частотний діапазон, це ключова мета настройки автозвука.

  • Ця мета досягається по-різному залежно від типу автоакустики. Існує:

  • Коаксіальна акустика. Включає весь частотний діапазон на одному динаміці, а значить, узгоджене поєднання сигналу НЧ і ВЧ вже підібрано. Зміна поєднання частот можлива через еквалайзер на магнітолі або можна додатково встановити сабвуфер або твітер.

  • Компонентна акустична система Більш громіздка і складається з різних динаміків, тут не обійтися без налаштування за допомогою кросовера. Це означає, що ви можете вручну визначити частоту зрізу і направити певний частотний сигнал на кожен динамік.

  • Таким чином, є два способи впливати на поєднання частот: внутрішній та зовнішній. Перший - через налаштування автомагнітоли. А другий – через встановлення додаткової автоакустики. Але все одно не обійтися без налаштування.

Секрети налаштування частот у магнітолі

  • Практично будь-яка магнітола пропонує такі стандартні характеристики:
  • LOUDNESS. Налаштування тонкомпенсації дозволяє посилити НЧ та ВЧ на низькому рівні гучності. Варіанти регулювання наступні: MID (середній рівень посилення), LOW (слабкий рівень посилення, підійде якщо динаміки і так досить потужні), HI (високий рівень посилення, ви відчуватимете повну глибину звучання навіть на низькій гучності, підійде якщо ви не любите голосно слухати музику) та OFF. На гучності прослуховування вище за середню дана функція повністю непомітна.
  • SUB. Це посилення сабвуферу. Тут можуть бути три режими: REV (підсилить сигнал), NOR (просто включить саб в загальну систему), OFF (підійде якщо не користуєтеся сабвуфером, щоб не навантажувати магнітолу). Тут же у магнітол часто є доп. функція – сабвуфер контроль, за допомогою якої встановлюється максимальне значення частоти, що видається сабвуфером. Рекомендується ставити оптимальні 50 чи 63 Гц.
  • HPF SETTINGS. High Pass Filter дозволяє обрізати НЧ, щоб уникнути перевантаження. Також можна вирізати неприємно резонуючі частоти (вибирайте налаштування на слух саме для вашої акустики).
  • Найголовніше при доборі поєднання частот – не допустити кліпового сигналу. Кліпінг - варіант спотворення звучання, він виникає, коли міць вхідного сигналу перевищує вхідні можливості пристрою, виражається в гудінні, шипінні, тріску. Наприклад, ви занадто посилили високі частоти, тоді дифузор твітера, технічні характеристики якого не призначені для таких навантажень, починає гальмувати в крайніх точках, крім какофонії, це призводить до перегріву, в результаті ваші колонки просто згорять.

Артикул: 1682954309
Опис Коаксіальна акустична система JBL Stage3 9637F: Коаксіальна трисмугова акустика від бренду JBL моделі Stage3 9637F необхідна для того, щоб ...
Артикул: 1682939452
Опис Автоакустика JBL Stage1 9631: JBL STAGE1 9631 - 3-смугова коаксіальна акустика розміром 6" x 9" (15 x 23 см). Серія STAGE1 – ...
Артикул: 1681991338
Опис Акустика Pioneer TS-A6987S: Ця коаксіальна акустика зібрала у собі найкращі якості моделей Pioneer. Звук чудово збалансований. Яскраве та ...
Артикул: 34671
Опис Акустика Pioneer TS-A6967S: Тип: коаксіальна Типорозмір: 6x9" (15x23 см) Кількість смуг: 4 Номінальна потужність: 90 Вт Максимальна ...
Артикул: 1681823389
Опис Середньочастотний динамік EDGE Street Series EDSPRO6-E1: Безкорпусна акустика для а/м: Середньочастотний односмуговий динамік: 6.5" (165 ...
Артикул: 1681481958
Опис Коаксіальна акустична система Cadence IQ 693: Це 3-смугові коаксіальні автомобільні динаміки серії IQ від бренду CADENCE, з гарним ...
Артикул: 1681466129
Опис Коаксіальна акустика Cadence IQ 653GE: Це 3-смугові коаксіальні автомобільні динаміки серії IQ від бренду CADENCE, з гарним збалансованим ...
Артикул: 1680966738
Опис Твітери EDGE EDS1SQTN-E1: Твітер EDGE EDS1SQTN-E1 – це чудовий компонент для автомобільної аудіосистеми, розроблений для тих, хто ...