Наймолодший із Focal
Тест акустичних систем Focal Auditor RSE-165
Тест акустичних систем Focal Auditor RSE-165:
- Акустика, яка потрапила до мене на вивчення цього разу, належить до найдоступнішої серії Auditor. Простіше кажучи, для тих, хто хоче дешево та сердито. Проте деякі фірмові фішки Focal тут є, недарма ж П'єр Перар (на хвилиночку, керівник відділу car audio Focal) на нещодавній конференції про цю серію так довго і докладно розповідав. Цим, власне, серйозні бренди і відрізняються від інших – їх навіть молодша акустика не буває безликою.
КОНСТРУКЦІЯ:
- Для початку вивчення із "зовнішньої" сторони. НЧ/СЧ динамік виконаний просто, але, за великим рахунком, причепитися нема до чого.
- Дифузор поліпропіленовий, з незвичним матовим покриттям лицьового боку, що трохи нагадує soft-touch. Взагалі, "двошаровий" поліпропілен сьогодні зустрічається в бюджетній акустиці все частіше - при невеликій собівартості виробництва додаткове покриття дозволяє позбутися характерного "поліпропіленового" забарвлення звучання. При цьому, що важливо, не обтяжуючи дифузор.
- Кошик – сталевий штампований, магніт середніх розмірів. Не найменший, але й не такий, щоб викликати проблеми із встановленням.
- Центрувальна шайба відносно велика. У таких динаміках це зазвичай роблять не для збільшення ходу дифузора (великий хід тут просто не потрібен), а для підвищення лінійності переміщення у звичайних межах.
Твітери мають фірмовий "фокалівський" профіль - звернений купол. Focal давно його використовує, і одна з причин – це можливість досягти широкої діаграми спрямованості. Іншими словами, щоб характер звучання мало залежав від кута, під яким видно твітер. Тут це, безумовно, вийшло, на АЧХ потім все самі побачите.
- За замовчуванням твітери вставлені в обойми для монтажу, але в комплекті, як завжди, йдуть і чашки для монтажу на поверхню.
- Кросовери дуже компактні та легкі, проблем із пошуком місця для них точно не виникне.
- Начинка, як і припускав, досить аскетична - котушка на ферит і неполярний електроліт.
- Перша думка – фільтри першого порядку для мідбасу та твітера. Однак насправді виявилося, що це фільтр другого порядку на твітер, а мідбас працює на повну смугу.
ВИМІРЮВАННЯ:
- Для початку, як завжди, знімаю імпедансні криві та вимірюю електромеханічні параметри. Причому це далося не відразу – резонансна частота спочатку була підозріло високою, та й загалом підвіс виявився жорсткішим, ніж передбачалося. Загалом динаміки довелося розминати довше звичайного. Для відносно дорогих моделей це нормальна практика, а для бюджетної – несподівано. Обов'язково врахуйте це, дайте акустиці попрацювати якийсь час, перш ніж робити висновки. Різниця буде помітною.
Залежність імпедансу від частоти:
- Червона крива – імпеданс НЧ/СЧ динаміка
- Синя крива – імпеданс твітру
- Зелена крива – імпеданс акустичної системи у зборі з кросовером
Параметри:
- Fs (власна резонансна частота) – 71 Гц
- Vas (еквівалентний об'єм) – 9,0 л
- Qms (механічна добротність) – 8,0
- Qes (електрична добротність) – 1,1
- Qts (повна добротність) – 0,9
- Mms (ефективна маса рухомої системи) – 13,8 г
- BL (коефіцієнт електромеханічного зв'язку) – 4,3 Тл м
- Re (опір звукової котушки постійному струму) – 3,3 Ом
- dBspl (опорна чутливість, 1м, 1Вт) – 88,2 дБ
- Невеликий підйом в області верхньої середини особливо помітний при прямій орієнтації динаміка. Але в машині мідбас завжди видно під кутом, а в цьому випадку звучання трохи вирівнюється. Хоча підйом у районі 2 кГц все ж таки трохи залишається. Можливо, було б сенс додати до кросоверу ФНЧ для мідбасу, щоб утихомирити АЧХ на верхньому кордоні його роботи, але розробники вирішили, що він тут не потрібен. Висновки залишу до прослуховування.
-
АЧХ НЧ/СЧ-динаміка по осі / під кутом 30 градусів / під кутом 60 градусів
-
А ось твітери тут цікаві. Так, вони не забираються в верх (як і в більшості бюджетних моделей), але при цьому мають підйом в області 12-14 кГц. Не поспішайте морщитись, для бюджетної акустики це обертається навіть гідністю – коли дійду до прослуховування, поясню окремо.
-
Головна ж фішка твітера – при розвороті форма АЧХ залишається майже незмінною. Ось чому на кросовері не передбачено перемикача рівня ВЧ – він просто не потрібен. Можна змінювати гучність твітера, просто розгортаючи його під різними кутами. Таке мало яка акустика вміє, тому по цій частині однозначно залік.
-
АЧХ твітера (без кросовера) по осі / під кутом 30 градусів / під кутом 60 градусів
А ось така виходить АЧХ при включенні твітера через кросовер:
- АЧХ твітера (з кросовером) по осі / під кутом 30 градусів / під кутом 60 градусів
- Загалом, не дарма Focal так любить навернений купол. Навіть у бюджетній моделі, незважаючи на простоту, його застосування дає свої переваги.
ЗВУЧАННЯ:
- Оскільки акустика зовсім не орієнтована на аудіофільські системи, важливіше відзначити загальний характер звучання, а не копатися в нюансах "кафедри бубна". Акустика, безперечно, сподобається тим, хто віддає перевагу ясному і розбірливому звучанню вокалу.
- У сабвуферний діапазон акустика не лізе, але цього від неї ніхто не чекає. Тим не менш, суб'єктивно динаміки щодо басовіти, в першу чергу, за рахунок чималої добротності. Але тут знову нагадаю, що бас у неї з'явився лише після повноцінної розминки. При підборі сабвуфера віддайте перевагу моделям із відносно легким дифузором та високою чутливістю (можливо, що-небудь із тієї ж серії Focal Auditor). З надто "тугим" сабвуфером буде складно позбутися ефекту, коли бас звучить сам собою, а акустика - сама собою.
- Фішку твітерів, як і обіцяв, поясню окремо. Потрібно розуміти, що Auditor - це дуже недорога акустика, і підходити до оцінки з аудіофільськими вимогами просто неправильно. Навряд чи хтось її ставитиме разом із дорогими підсилювачами, процесорами та Hi-Res джерелами. А на МР3 файлах 12-14 кГц - це практично найвищі частоти, і за рахунок їх легкого акцентування звучання набуває легкість і таке собі "іскри" звучання. Як це не дивно, але саме в такій ситуації суб'єктивно звук виходить навіть цікавішим, ніж з "правильною" рівною АЧХ.
- Твітери не потрібно кріпити одразу. Спрямовуючи їх під різними кутами, можна "підлаштувати" їх гучність щодо мідбасових динаміків, при цьому сам характер звучання на ВЧ майже не змінюватиметься. Якщо немає особливого бажання возитися - ставте їх із напрямком один на одного, в більшості випадків це буде найоптимальніший варіант.
ВИСНОВКИ:
- Дуже доступна акустика (на момент тесту рекомендована ціна – всього 4130 р.) може працювати як від недорогого окремого підсилювача, так і безпосередньо від магнітоли. Звучання трохи яскраве, з ясною, трохи акцентованою передачею вокалу. Твітер цікавий тим, що можна регулювати рівень ВЧ, просто розгортаючи його під різними кутами, форма АЧХ при цьому залишається майже незмінною. З загальноприйнятої точки зору сама АЧХ далека від ідеалу, але з огляду на те, що в системах початкового рівня в основному звучатиме радіо або МР3, такий її характер, швидше, можна вважати не недоліком, а гідністю.
- Доступна ціна
- Достатня гучність під час роботи безпосередньо від магнітоли
- АЧХ твітерів мало залежить від кута розвороту
- Можливо, ФНЧ для мідбасового динаміка тут був би зайвим.