Що таке твітер в автозвуці, критерії вибору
15 січня 2021

Як підібрати високочастотні динаміки (піщалки), для чого вони потрібні і де їх встановлювати в автомобілі.

Що таке твітер в автозвуку, що врахувати під час його вибору

  • Якщо виробник автомобіля встановив у двері лише два широкосмугові динаміки, то втрата високих частот неминуча. Коксиальні динаміки поправлять положення, але встановлення додаткових твітерів (піщалок), які якісно відтворюють звуки на частотах від 2000 до 20000 Гц діапазону, що вловлюється людським вухом, значно його покращать. Для хорошого автозвуку в салоні характерна компонентна акустика, в якій за кожну частотну смугу відповідає свій динамік:
  • ВЧ – твітери;
  • СЧ – мідбаси (мідвуфери);
  • НЧ – сабвуфери.
  • Твіттер (англійською tweet - цвірінькання) складається з котушки, розташованої між магнітом і керном, до якої щільно кріпиться мембрана.
  • Від технічного рішення залежить, чи буде твітер плоским, опуклим чи матиме форму рупора.
  • Підбираючи високочастотні динаміки, враховують три параметри:
  • Номінальна потужність не повинна бути меншою за потужність підсилювача.
  • Діапазон. Необхідно, щоб частоти у пищалки та мідвуфера перетиналися. Наприклад, при верхній межі динаміка СЧ – 4 кГц, нижня у ВЧ має бути не вищою за 3 кГц. Це забезпечить рівну амплітудну характеристику системи.
  • Опірність (імпенданс). У пищалок має бути такий же опір, як у кросовера, а якщо основні динаміки підключаються паралельно, то й більше.

На що звернути увагу, вибираючи пищалки

  • Вибираючи твітер, особливу увагу приділяють наступним характеристикам:

  • Максимальна частота – не нижче 22 кГц. У деяких моделях вказують параметр 50 кГц, що більшою мірою є показником якості динаміків, так як вухо людини такі частоти не сприймає.

  • Імпенданс. Необхідно, щоб внутрішній опір котушок повністю відповідав підсилювачу.

  • Ступінь чутливості. Цей показник досить високий навіть у бюджетних моделей (95 дБ). Коли чутливість у пищалок вище, ніж у динаміків середнього частотного діапазону, високі звуки «забиватимуть» інші. Уникнути проблеми можна грамотним розташуванням колонок у автомобілі.

  • Матеріал мембрани. У бюджетних пищалках вона може бути паперовою, але в більшості моделей виконана з шовку з просоченням спеціальними складами. Найдорожчі роблять із алюмінієвих або титанових пластинок.

  • Калібр та конструкція динаміка. Діаметр твітера варіюється від 2 до 10 см і скоріше визначає місце встановлення. Маленький динамік можна розмістити не лише на панелі, а й у дверях автомобіля.

  • Для добротного автозвуку розташування колонок має значення. Твітери не рекомендують встановлювати далеко від широкосмугових динаміків, щоб уникнути «плаваючого» звуку. Необхідно враховувати здатність високих частот добре відбиватися від скла та глушитися про тканину. Якщо в автомобілі вже встановлені задні мідвуфери, які грають на однаковій гучності з передніми, потрібно встановити додатковий комплект високочастотних динаміків. Важливим є й напрямок звуку (на водія та пасажира на передньому сидінні).

  • При влаштуванні додаткових колонок або нових з відмінними від попередніх динаміків

     характеристиками буде потрібна автомагнітола, яка забезпечить необхідне додаткове розкладання звукових частот кросовером та необхідну потужність підсилювача.