Огляд компонентної акустики Focal ISU 165
16 червня 2018
Огляд компонентної акустичної системи Focal ISU 165
Focal ISU 165 складає 4900 гривень (на червень 2018 року) – приблизно той рівень, з якого справді можна починати розглядати заміну штатної автоакустики.
КОНСТРУКЦІЯ:
- У першому наближенні конструкцію мідбасового динаміка можна назвати традиційною – дифузор на целюлозній основі та сталевий штампований кошик.
- Тим не менш, деякі цікаві особливості динамік все ж таки має. По-перше, це настановна глибина. Вона складає всього лише 49 мм – динамік легко стане навіть у найтісніші посадкові місця.
- По-друге, дифузор. Він має шорстке покриття, яке демпфує внутрішні резонанси матеріалу. Це та сама фірмова "фокаловська" запатентована технологія Polyglass – скляні мікросфери у целюлозній пульпі. Покриття дуже добре позначається на звучанні, позбавляючи його "офарбованості". Результат, як завжди, оцінимо під час прослуховування.
- Звукова котушка має діаметр 1 дюйм, що цілком логічно для концепції Integration (апгрейд штатного аудіо). Осьового отвору в магнітній системі немає, зате є вікна під фланцем центруючої шайби, і вони більші, ніж зазвичай роблять для такого роду динаміків - з охолодженням котушки все має бути нормально.
- До речі, сподобалися термінали підключення акустичних кабелів. Так, це прості "лопаточки", зате вони виконані в акуратному пластиковому тримачі, а не на звичайному дохлому текстолітовому майданчику. На надійність особливо не впливає, але в руках тримати приємно.
- Ще одна приємна дрібниця в комплектації - м'які прокладки ущільнювачів, які точно будуть незайвими при установці.
- А ось чого в комплекті немає, то це захисних грилів. Втім, якщо знову ж таки згадати про концепцію Integration, то стане зрозуміло, що в більшості випадків вони все одно виявляться не при справах.
- Твітери в новому поколінні акустики змінилися, про це йшлося на нещодавній конференції компанії "Чернов" (офіційного дистриб'ютора Focal в Україні).
- Тепер мембрани не алюмінієві, та якщо з алюмінієво-магнієвого сплаву. Такий матеріал має найкраще внутрішнє демпфування або, іншими словами, такі твітери мають менше "металевих" призвуків.
- Традиційних "чашок" для врізного монтажу в комплекті не передбачено, зате є такі цікаві чашки для зовнішнього монтажу. Слід зазначити, досить витончені.
- Фільтри верхніх та нижніх частот виконані прямо в розрив проводів. Це великий плюс для зручності встановлення.
- Правда, якщо з фільтром для мідбасової ланки все більш-менш зрозуміло, то з фільтром для твітера спочатку збентежило позначення входів - вони позначені як Car і Display. Виявляється, підключення Display призначене для встановлення акустики в демонстраційний стенд, а Car потрібно використовувати при звичайній установці в машину.
- У першому варіанті звучання виходить помітно яскравішим і явно розраховане на ситуації, коли акустика знаходиться на деякому видаленні. При підключенні до дроту з маркуванням Car твітер звучить трохи стриманіше. Втім, я трохи забігаю вперед, про все по порядку.
ВИМІРЮВАННЯ
- Перше, що звернуло увагу - імпедансні криві всієї акустичної системи у зборі. Частоти зрізу ФНЧ і ФВЧ помітно рознесені, що в незвично великому горбі графіка у сфері їх стику. До того ж, у режимі Car частоти рознесені сильніше, ніж у режимі Display.
Измеренные параметры Focal ISU 165:
- Fs (власна резонансна частота) – 86 Гц
- Vas (еквівалентний об'єм) – 6,2 л
- Qms (механічна добротність) – 7,04
- Qes (електрична добротність) – 0,95
- Qts (повна добротність) – 0,87
- Mms (ефективна маса рухомої системи) – 16 г
- BL (коефіцієнт електромеханічного зв'язку) - 5,1 Тл м
- Re (опір звукової котушки постійному струму) – 3,0 Ом
- dBspl (опорна чутливість, 1м, 1Вт) – 87,9 дБ
- НЧ/СЧ динаміки мають відносно високу резонансну частоту, хоча перед вимірами я обов'язково "прогрівав" акустику. Хтось може і покривитися, але я б точно не став розглядати це як недолік - такі динаміки не будуть трясти двері, намагаючись відтворити бас, а при інсталяції в штатні місця це важливо.
- До того ж добротність тут помітно вища за батервортовське значення 0,7, а це означає, що пологого спаду на АЧХ і гострої нестачі басу можна не боятися. Принаймні верхній бас точно буде. Власне, виміряна АЧХ це лише підтверджує.
- Спотворення знаходяться на цілком прийнятному рівні, хоча зі зниженням частоти починають небезпечно наближатися до критичної позначки 5%. Все ж таки не люблять ISU 165, коли їх напружують занадто низьким басом.
- Трохи дивною видалася ділянка АЧХ в області 1,5 кГц. Графік акустичної фази натякнув, що спад у цій галузі з наступним підйомом викликаний, швидше за все, поведінкою самого дифузора. Але це закономірно – він має відносно малу глибину конуса і позбавлений ковпачка, що надає додаткову жорсткість. Тим не менш, все виглядає не так вже й критично – лінійність фази в цій галузі порушується не дуже сильно, а вище у будь-якому випадку свою справу зробить фільтр.
- Фільтр у ланці НЧ/СЧ динаміка має невисоку добротність, спад АЧХ виходить плавним і починається досить низько за частотою. У цілому нині форма АЧХ виходить незвичної, але тут, як кажуть, треба слухати. Про це трохи згодом.
- Твіттер вийшов дуже цікавим. По-перше, його можна крутити практично як завгодно, сам характер АЧХ при цьому майже не змінюється - при розвороті він стає трохи тихіше. По-друге, явно виражений сплеск в районі 14-15 кГц – це те, що потрібно, якщо ви слухаєте в основному MP3 (цілком логічно, тому що аудіофіли, що слухають виключно Hi-Res, зазвичай на простому апгрейді штатки не зупиняються, для них Focal пропонує інші серії акустики).
- Гармонічні спотворення теж жодних питань не викликали. Алюмінієво-магнієвий купол поводиться акуратно, хоча різати твітер дуже низько все одно не потрібно
- Крива фази в області 10-15 кГц має невелику нелінійність - вона якраз збігається з піком на АЧХ. Якщо простими словами, то твітер розроблявся з тим розрахунком, щоб свідомо "сконцентрувати" звукову енергію у вузькій області частот і отримати підйом АЧХ.
- Фільтр ріже твітер знизу досить радикально навіть при підключенні до дроту Display (для демонстрації на стенді).
- При підключенні до дроту Car (для інсталяції в машині) твітер залишається ще більш вузька ділянка спектру
- Характеристики трохи незвичні, але тут треба розуміти, що комплект робився не лише "за циферками та графіками", а й за живими слуховими відчуттями. А щоб зрозуміти, якого звучання прагнули розробники Focal, потрібно просто взяти і послухати цей комплект.
ЗВУЧАННЯ:
- Встановивши динаміки в бокси та підключивши комплект у свій тракт, практично відразу виявилося, що звучання в режимі Car набагато комфортніше. Але це було очікувано, оскільки на відміну від магазинних стендів, я завжди проводжу прослуховування в основному в ближньому полі, а динаміки при цьому розгорнуті і спрямовані приблизно так само, як і в типовій автомобільній інсталяції - майже один на одного.
- Звичайно, навіть такий підхід не дає права говорити про звучання як про щось абсолютне, але зрозуміти потенціал акустики та її характерні риси така методика дозволяє дуже добре.
Загальне враження:
- Якось я почув словосполучення "французька концепція звучання". Під ним малися на увазі особливий наголос на динаміку звучання і ясна подача вокалу та інструментів у середньочастотному діапазоні. Focal - завжди був наочною ілюстрацією "французького звуку", і модель ISU 165 не стала винятком.
- Звучання яскраве, атака інструментів справді привертає увагу. Рояль у джазових композиціях передається з натиском, удари молоточків по струнах чіткі, з гідною динамікою. Наприклад, показовим у цьому сенсі є трек Tsuyoshi Yamamoto – Star Dust з диска The Super Extended Resolution Sound of TBM. Правда, передача об'єму цього великого інструменту виявилася неідеальною - корпус рояля ніби зменшився в розмірах. Але покажіть мені, хто нині без гріха?
Звучання на СЧ:
- Серединка передається з натиском, настирливо, особливо у верхній частині цього діапазону, через що звучання сприймається як трохи холоднувате. З такою подачею акустика починає пред'являти певні вимоги до самих записів. Наприклад, треки з жорсткою компресією або просто різким вокалом сприймаються дещо кричуще. Пробігся своєю музичною колекцією, щоб привести щось наочне. Приміром, Bettye LaVette - Why Does Love Got to Be so Bad або заводний, але не завжди комфортний для вух трек Tower Of Power - Diggin On James Brown, не кажучи вже про закомпресовані "в нуль" альбоми American Blues Box.
- На спокійніших треках, у яких звукорежисер акуратніше поводився з компресією, акустика звучить цікавіше. Наприклад, душевно зайшли альбоми Acoustic Alchemy початку 2000-х. Або деякі альбоми південнокорейського піаніста Yiruma – рояль хоч сприймався на межі натуральності, зате набував такої собі кристальної прозорості та емоційності.
- У року все приблизно те ж саме – все залежить від запису. Треки з гострим звучанням сприймалися емоційно і дозволяли пустувати з гучністю. Ті ж Five Finger Death Punch бадьоренько так різали фуззами, а от якихось готічних The 69 Eyes, особливо їхні останні альбоми, хотілося негайно вимкнути. Загалом, у плані якості запису Focal ISU 165 буквально витягують усі косяки звукорежисури.
Звучание на ВЧ:
- Звучання на верхніх частотах багато в чому залежить від розвороту твітера. Направляти їх "в лоб" - не найкраща ідея, верхи стають надто нав'язливими, а в системах без процесора прив'язка звуку до ближнього твітера може бути надто сильною.
- Розворот твітерів робить звучання більш збалансованим, "верх" вже не відокремлюється від основної музичної картинки, звучання сприймається цільніше. Тут я дійшов того ж висновку, який заздалегідь зробив на вимірах – виробник спроектував твітери явно з урахуванням установки під кутом. Власне, цим пояснюється і трохи дивна, здавалося б, стикування НЧ/СЧ і твітерів із великим "розносом" частот.
Звучання на НЧ:
- Бас не лізе в сабвуферні глибини, але до його "рухливості" питань не виникло - струнки у контрабаса та бас-гітари пружні, корпус інструменту не перетворюється на здорову гумову шину від трактора. До акустики проситься якийсь хороший 10-дюймовий сабвуфер з не надто важким зрушенням і не дуже тугим підвісом.
ВИСНОВКИ:
- Focal ISU 165 - акустика з ясним та яскравим звучанням. Добре пристосована до автомобільних умов, та й загалом відповідає принципу plug-n-play.
- НЧ/СЧ динаміки – чисто дверна установка, причому те, що вона не намагається розкачати двері басами, як мені здається, зроблено навмисно – це може виявитися корисною властивістю якраз при заміні штатної акустики без зайвих рухів тіла з вібродемпфуванням дверей. Потрібен бас - не намагаємося вичавити його з 6,5-дюймових динаміків, а просто додаємо сабвуфер. Логічно.
- Твітери теж спроектовані з урахуванням автомобільних особливостей - найкраще вони покажуть себе при розвороті, а не при орієнтації просто на слухачів. А це означає, що їх можна спокійно ставити в штатні місця, наприклад, з напрямком один на одного або панелі з відображенням від скла.
- Мала монтажна глибина НЧ/СЧ динаміків
- Не потрібно шукати місце під окремі кросовери
- Симпатичні чашки для зовнішнього монтажу твітерів
- Твітери можуть грати навіть зі штатних місць
- Обмежений басовий потенціал